fredag 17. september 2010

Gytetid



Nå er det tid for ørreten å gyte. Her er et bilde fra en liten elv i Feiring hvor det pleier å gå opp en del fin fisk. En annen elv det går mye fisk opp i er Lenaelva som renner ut i Mjøsa ved Skreia. Rundt denne elva er det en entusiastisk gjeng som kaller seg Lenaelva fiskforening. Disse arrangerer på sin nettside en fiskekunkurranse som går gjennom sesongen hvor de premierer den største fisken ved sesongslutt 09.09. De godtar også catch & release noe jeg sette pris på.

De har derimot en litt annen tilnærming til hvordan man skal kåre en vinner enn alle andre konkurranser jeg har deltatt i. Den siste fiskedagen denne sesongen var jeg heldig å få den fisken som tidligere er avbildet på bloggen. Fisken veide i håven min 2200 gram og var nøyaktig 62 centimeter lang. Dette tilsier at fisken skulle ha en K faktor under 1, hvilket jeg sterkt betviler siden jeg aldri før har sett mjøsørett med så lav K faktor. Jeg lot likevel vekta mi bestemme og meldte inn fisken på 2200 g. Det viste seg at denne fisken var sesongens største fisk, noe ikke alle likte så godt. Vedkommende som ledet syntes nok dette var litt bittert og sådde derfor tvil til min fisk og fikk faktisk gehør for sin klage. Resultatet på dette var at de faktisk nedjusterte vekta på min fisk med 50 g, noe som gjorde at konkurransen ble uavgjort. Siden det var så jevnt mente styret at det var best å sette fiskene til samme vekt. I samtale med en representant fra styret ga jeg uttrykk for min undring for hvordan de håndhevet reglene og at slike avgjørelser ikke fremmet deres ønske om C&R. Avgjørelsen ble likevel stående slik at to fisker med forskjellig vekt står oppført på topp med samme vekt.

Er det bare jeg som finner en slik avgjørelse litt underlig?

Wiikern

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar